Dat bijna iedere student gebruik maakt van social media is geen wereldnieuws. Bedrijven zetten graag stagiaires in om social media zakelijk invulling te geven. Vaak komen studenten dan voor het eerst in contact met termen als ‘social media analyse’ en ‘sentiment’. Of nog erger: klagende consumenten. Hoe ga je daarmee om als stagiair of junior? Ik herken mijzelf wel in dit scenario. Toen ik (net uit de schoolbanken) als online marketeer aan de slag ging schrok ik van negatieve reacties op social media. Hoe geef je daar handig antwoord op? Ook zorgvuldig bedachte berichtjes op Facebook hadden niet altijd het effect waar ik op hoopte. Gelukkig weet ik inmiddels beter en werk ik met handige tools waarmee je kunt uitzoeken of er positief over een bedrijf gesproken wordt en die een seintje geeft als er weer iemand op Twitter loopt te klagen. Tijdens de seminar ‘Social Media als vak’ bij SURFacademy kwamen docenten en pioniers op het gebied van social media analyse samen om hierover te spreken. Ik was wel benieuwd hoe de communicatiestudent van nu beter voorbereid kan worden op het effect van social media voor bedrijven en ging er heen.

 

De klant praat over mijn bedrijf… En nu?

Social media heeft de manier waarop we informatie zoeken, met elkaar communiceren en op de hoogte blijven veranderd. We bloggen prive, Twitteren, Facebooken en reviewen erop los over de meest uiteen lopende onderwerpen. Voor bedrijven, instellingen en merken blijft het een uitdaging om in te spelen op deze trend. Ze zijn gewend om informatie te zenden, maar er wordt juist van hen verwacht dat ze in gesprek gaan en luisteren naar wat de consument te zeggen heeft. De vraag naar goed opgeleide mensen die weten waar ze het over hebben is groot.

“ Het ontbreekt vaak aan basiskennis over internet en social media en ook inzicht over de gevolgen van een berichtje.” – Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts en Upstream.  

 

Social Media: Weten jongeren wel waar ze het over hebben?

Bedrijven willen graag online zichtbaar zijn en meedoen. Ze zien het inzetten van jong personeel, net afgestudeerden of stagiaires vaak als de oplossing. Zij zijn 24/7 online, zijn bekend met alle platformen en gebruiken die iedere dag. Ideaal toch? De conclusie tijdens de seminar: jonge mensen wel veel weten over het gebruik van social media, maar niet hoe zij bedrijven zakelijk kunnen adviseren. Ook in het onderwijs is dit niet onopgemerkt gebleven. Om die reden startte de Haagse Hogeschool, NHTV, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen samen met Upstream en Coosto een pilot. Het doel van deze pilot was om binnen een aantal opleidingen  de  basiskennis te verhogen en leermiddelen te ontwikkelen over social media, internet en met name de analyse daarvan.

“Zakelijk gebruik en social media als hulpmiddel is heel anders dan privégebruik, maar dat weet de student vaak niet.” – Jeroen Vinkestijn, docent NHTV internationaal hoger onderwijs Breda.

 

Testcase, Social Media Analyse als vak

Tijdens de pilot konden studenten en docenten aan de slag met de monitoringtool van Coosto. Dit is een programma waarmee  je webanalyses maakt  over sociale media en je reputatie. Zo hou je controle over een merk en wat er online wordt geschreven. De reactie vanuit de hogescholen en Coosto is zeer positief. Docenten marketing, communicatie, maar ook vanuit de bedrijfseconomie en wiskunde zijn positief over de pilot. Door te werken met met monitoringtools kun je onderwerpen als social media analyse, web analyse maar ook ‘ Big Data’ bestuderen en onderzoeken. De pilot was zo succesvol bij alle betrokken hogescholen dat ze webanalyse gaan integreren in het huidige lesaanbod.

“Samen ontwikkelen we een nieuwe vorm van onderwijs” – Thierry Thijssen, Coosto

Ik was positief verrast om te zien hoe hogescholen samen met specialisten proberen het gat tussen studie en het bedrijfsleven te overbruggen. Studenten kennen de platformen en weten hoe ‘de knoppen werken’. Inzicht in het effect van berichten via social media zijn minimaal net zo belangrijk en dat leer je door het gewoon te doen. Oefenen met monitoringtools tijdens de studie lijkt mij heel waardevol, voor de student zelf en voor het bedrijfsleven.

Vanaf het nieuwe schooljaar stelt SURFspot een studentlicentie beschikbaar. Om deze manier maken studenten voordelig webanalyses. Voor docenten stelt Coosto naast de licentie ook lesmateriaal beschikbaar..

*Aangesloten hogescholen bij de Pilot: NHTV internationaal hoger onderwijs Breda, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en de Haagse Hogeschool.